
How Big Wireless 

Made Us Think 

That Cell Phones 

Are Safe:  

A Special 

Investigation 
The disinformation campaign—and massive radiation 

increase—behind the 5G rollout. 
 

By Mark Hertsgaard and Mark Dowie 

Things didn’t end well between George Carlo and Tom Wheeler; the last time the two met face-to-face, 

Wheeler had security guards escort Carlo off the premises. As president of the Cellular Telecommunications and 

Internet Association (CTIA), Wheeler was the wireless industry’s point man in Washington. Carlo was the 

scientist handpicked by Wheeler to defuse a public-relations crisis that threatened to strangle his infant industry in 

its crib. This was back in 1993, when there were only six cell-phone subscriptions for every 100 adults in the 

United States. But industry executives were looking forward to a booming future. 

Remarkably, cell phones had been allowed onto the US consumer market a decade earlier without any 

government safety testing. Now, some customers and industry workers were being diagnosed with cancer. In 

January 1993, David Reynard sued the NEC America Company, claiming that his wife’s NEC phone caused her 

lethal brain tumor. After Reynard appeared on national TV, the story went viral. A congressional subcommittee 

announced an investigation; investors began dumping their cell-phone stocks; and Wheeler and the CTIA swung 

into action. 

A week later, Wheeler announced that his industry would pay for a comprehensive research program. Cell phones 

were already safe, Wheeler told reporters; the new research would simply “re-validate the findings of the existing 

studies.” 

George Carlo seemed like a good bet to fulfill Wheeler’s mission. He was an epidemiologist who also had a law 

degree, and he’d conducted studies for other controversial industries. After a study funded by Dow Corning, 

Carlo had declared that breast implants posed only minimal health risks. With chemical-industry funding, he had 

concluded that low levels of dioxin, the chemical behind the Agent Orange scandal, were not dangerous. In 1995, 

Carlo began directing the industry-financed Wireless Technology Research project (WTR), whose eventual 

budget of $28.5 million made it the best-funded investigation of cell-phone safety to date. 

Outside critics soon came to suspect that Carlo would be the front man for an industry whitewash. They cited 

his dispute with Henry Lai, a professor of biochemistry at the University of Washington, over a study that Lai had 

conducted examining whether cell-phone radiation could damage DNA. In 1999, Carlo and the WTR’s general 

counsel sent a letter to the university’s president urging that Lai be fired for his alleged violation of research 

protocols. Lai accused the WTR of tampering with his experiment’s results. Both Carlo and Lai deny the other’s 

accusations. 

Critics also attacked what they regarded as the slow pace of WTR research. The WTR was merely “a confidence 

game” designed to placate the public but stall real research, according to Louis Slesin, editor of the trade 

publication Microwave News. “By dangling a huge amount of money in front of the cash-starved [scientific] 

community,” Slesin argued, “Carlo guaranteed silent obedience. Anyone who dared complain risked being cut off 

from his millions.” Carlo denies the allegation. 

 

Whatever Carlo’s motives might have been, the documented fact is that he and Wheeler would eventually clash 

https://www.thenation.com/authors/mark-hertsgaard/
https://www.thenation.com/authors/mark-dowie/
https://www.upi.com/Archives/1993/01/03/Lawsuit-claims-cellular-phones-cause-cancer/3575726037200/
http://microwavenews.com/sites/default/files/sites/default/files/backissues/m-a99issue.pdf#page=12
http://microwavenews.com/sites/default/files/sites/default/files/backissues/m-j03issue.pdf#page=18


bitterly over the WTR’s findings, which Carlo presented to wireless-industry leaders on February 9, 1999. By that 

date, the WTR had commissioned more than 50 original studies and reviewed many more. Those studies raised 

“serious questions” about cell-phone safety, Carlo told a closed-door meeting of the CTIA’s board of directors, 

whose members included the CEOs or top officials of the industry’s 32 leading companies, including Apple, 

AT&T, and Motorola. 

Carlo sent letters to each of the industry’s chieftains on October 7, 1999, reiterating that the WTR’s research had 

found the following: “The risk of rare neuro-epithelial tumors on the outside of the brain was more than 

doubled…in cell phone users”; there was an apparent “correlation between brain tumors occurring on the right 

side of the head and the use of the phone on the right side of the head”; and “the ability of radiation from a 

phone’s antenna to cause functional genetic damage [was] definitely positive….” 

Carlo urged the CEOs to do the right thing: give consumers “the information they need to make an informed 

judgment about how much of this unknown risk they wish to assume,” especially since some in the industry had 

“repeatedly and falsely claimed that wireless phones are safe for all consumers including children.” 

The World Health Organization classifies cell-phone radiation as a “possible” carcinogen. 

 
The very next day, a livid Tom Wheeler began publicly trashing Carlo to the media. In a letter he shared with the 

CEOs, Wheeler told Carlo that the CTIA was “certain that you have never provided CTIA with the studies you 

mention”—an apparent effort to shield the industry from liability in the lawsuits that had led to Carlo’s hiring in 

the first place. Wheeler charged further that the studies had not been published in peer-reviewed journals, casting 

doubt on their validity. 

Wheeler’s tactics succeeded in dousing the controversy. Although Carlo had in fact repeatedly briefed Wheeler 

and other senior industry officials on the studies, which had indeed undergone peer review and would soon be 

published, reporters on the technology beat accepted Wheeler’s discrediting of Carlo and the WTR’s findings. 

(Wheeler would go on to chair the Federal Communications Commission, which regulates the wireless industry. 

He agreed to an interview for this article but then put all of his remarks off the record, with one exception: his 

statement that he has always taken scientific guidance from the US Food and Drug Administration, which, he 

said, “has concluded, ‘the weight of scientific evidence had not linked cell phones with any health problems.’”) 

  

Why, after such acrimony, Carlo was allowed to make one last appearance before the CTIA board is a mystery. 

Whatever the reason, Carlo flew to New Orleans in February 2000 for the wireless industry’s annual conference, 

where he submitted the WTR’s final report to the CTIA board. According to Carlo, Wheeler made sure that none 

of the hundreds of journalists covering the event could get anywhere near him. 

When Carlo arrived, he was met by two seriously muscled men in plain clothes; the larger of the two let drop that 

he had recently left the Secret Service. The security men steered Carlo into a holding room, where they insisted 

he remain until his presentation. When summoned, Carlo found roughly 70 of the industry’s top executives 

waiting for him in silence. Carlo had spoken a mere 10 minutes when Wheeler abruptly stood, extended a hand, 

and said, “Thank you, George.” The two muscle men then ushered the scientist to a curbside taxi and waited until 

it pulled away. 

In the years to come, the WTR’s cautionary findings would be replicated by numerous other scientists in the 

United States and around the world, leading the World Health Organization in 2011 to classify cell-phone 

radiation as a “possible” human carcinogen and the governments of Great Britain, France, and Israel to issue 

strong warnings on cell-phone use by children. But as the taxi carried Carlo to Louis Armstrong International 

Airport, the scientist wondered whether his relationship with the industry might have turned out differently if cell 

phones had been safety-tested before being allowed onto the consumer market, before profit took precedence over 

science. But it was too late: Wheeler and his fellow executives had made it clear, Carlo told The Nation, that 

“they would do what they had to do to protect their industry, but they were not of a mind to protect consumers or 

public health.” 

This article does not argue that cell phones and other wireless technologies are necessarily dangerous; that is a 

matter for scientists to decide. Rather, the focus here is on the global industry behind cell phones—and the 

industry’s long campaign to make people believe that cell phones are safe. 

 

https://www.fda.gov/Radiation-EmittingProducts/RadiationEmittingProductsandProcedures/HomeBusinessandEntertainment/CellPhones/ucm116282.htm
http://www.medscape.com/viewarticle/408066


As happened earlier with Big Tobacco and Big Oil, the wireless industry’s own scientists 

privately warned about the risks. 
 

That campaign has plainly been a success: 95 out of every 100 adult Americans now own a cell phone; globally, 

three out of four adults have cell-phone access, with sales increasing every year. The wireless industry is now one 

of the fastest-growing on Earth and one of the biggest, boasting annual sales of $440 billion in 2016. 

Carlo’s story underscores the need for caution, however, particularly since it evokes eerie parallels with two of 

the most notorious cases of corporate deception on record: the campaigns by the tobacco and fossil-fuel industries 

to obscure the dangers of smoking and climate change, respectively. Just as tobacco executives were privately 

told by their own scientists (in the 1960s) that smoking was deadly, and fossil-fuel executives were privately told 

by their own scientists (in the 1980s) that burning oil, gas, and coal would cause a “catastrophic” temperature 

rise, so Carlo’s testimony reveals that wireless executives were privately told by their own scientists (in the 

1990s) that cell phones could cause cancer and genetic damage. 

Carlo’s October 7, 1999, letters to wireless-industry CEOs are the smoking-gun equivalent of the November 12, 

1982, memo that M.B. Glaser, Exxon’s manager of environmental-affairs programs, sent to company executives 

explaining that burning oil, gas, and coal could raise global temperatures by a destabilizing 3 degrees Celsius by 

2100. For the tobacco industry, Carlo’s letters are akin to the 1969 proposal that a Brown & Williamson 

executive wrote for countering anti-tobacco advocates. “Doubt is our product,” the memo declared. “It is also the 

means of establishing a controversy…at the public level.” 

Like their tobacco and fossil-fuel brethren, wireless executives have chosen not to publicize what their own 

scientists have said about the risks of their products. On the contrary, the industry—in America, Europe, and 

Asia—has spent untold millions of dollars in the past 25 years proclaiming that science is on its side, that the 

critics are quacks, and that consumers have nothing to fear. This, even as the industry has worked behind the 

scenes—again like its Big Tobacco counterpart—to deliberately addict its customers. Just as cigarette companies 

added nicotine to hook smokers, so have wireless companies designed cell phones to deliver a jolt of dopamine 

with each swipe of the screen. 

This Nation investigation reveals that the wireless industry not only made the same moral choices that the tobacco 

and fossil-fuel industries did; it also borrowed from the same public-relations playbook those industries 

pioneered. The playbook’s key insight is that an industry doesn’t have to win the scientific argument about safety; 

it only has to keep the argument going. That amounts to a win for the industry, because the apparent lack of 

certainty helps to reassure customers, even as it fends off government regulations and lawsuits that might pinch 

profits. 

  

Central to keeping the scientific argument going is making it appear that not all scientists agree. Again like the 

tobacco and fossil-fuel industries, the wireless industry has “war gamed” science, as a Motorola internal memo in 

1994 phrased it. War-gaming science involves playing offense as well as defense: funding studies friendly to the 

industry while attacking studies that raise questions; placing industry-friendly experts on advisory bodies like the 

World Health Organization; and seeking to discredit scientists whose views depart from the industry’s. 

Funding friendly research has perhaps been the most important component of this strategy, because it conveys the 

impression that the scientific community truly is divided. Thus, when studies have linked wireless radiation to 

cancer or genetic damage—as Carlo’s WTR did in 1999; as the WHO’s Interphone study did in 2010; and as the 

US National Toxicology Program did in 2016—industry spokespeople can point out, accurately, that other studies 

disagree. “[T]he overall balance of the evidence” gives no cause for alarm, asserted Jack Rowley, research and 

sustainability director for the Groupe Special Mobile Association (GSMA), Europe’s wireless trade 

association, speaking to reporters about the WHO’s findings. 

A closer look reveals the industry’s sleight of hand. When Henry Lai, the professor whom Carlo tried to get fired, 

analyzed 326 safety-related studies completed between 1990 and 2005, he learned that 56 percent found a 

biological effect from cell-phone radiation and 44 percent did not; the scientific community apparently was split. 

But when Lai recategorized the studies according to their funding sources, a different picture emerged: 67 percent 

of the independently funded studies found a biological effect, while a mere 28 percent of the industry-funded 

studies did. Lai’s findings were replicated by a 2007 analysis in Environmental Health Perspectives that 

concluded industry-funded studies were two and a half times less likely than independent studies to find a health 

effect. 

One key player has not been swayed by all this wireless-friendly research: the insurance industry. The Nation has 

not been able to find a single insurance company willing to sell a product-liability policy that covered cell-phone 

radiation. “Why would we want to do that?” one executive chuckled before pointing to more than two dozen 

https://insideclimatenews.org/sites/default/files/documents/1982%20Exxon%20Primer%20on%20CO2%20Greenhouse%20Effect.pdf
https://insideclimatenews.org/sites/default/files/documents/1982%20Exxon%20Primer%20on%20CO2%20Greenhouse%20Effect.pdf
https://www.industrydocumentslibrary.ucsf.edu/tobacco/docs/#id=psdw0147
https://www.rfsafe.com/wp-content/uploads/2014/06/cell-phone-radiation-war-gaming-memo.pdf
https://www.rfsafe.com/wp-content/uploads/2014/06/cell-phone-radiation-war-gaming-memo.pdf
https://academic.oup.com/ije/article/39/3/675/631387
https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2016/05/26/055699.full.pdf
https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2016/05/26/055699.full.pdf
https://www.gsma.com/newsroom/press-release/gsma-welcomes-publication-of-interphone-results/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1797826/


lawsuits outstanding against wireless companies, demanding a total of $1.9 billion in damages. Some judges have 

affirmed such lawsuits, including a judge in Italy who refused to allow industry-funded research as evidence. 

Even so, the industry’s neutralizing of the safety issue has opened the door to the biggest, most hazardous prize of 

all: the proposed revolutionary transformation of society dubbed the “Internet of Things.” Lauded as a gigantic 

engine of economic growth, the Internet of Things will not only connect people through their smartphones and 

computers but will connect those devices to a customer’s vehicles and home appliances, even their baby’s 

diapers—all at speeds faster than can currently be achieved. 

Billions of cell-phone users have been subjected to a public-health experiment without 

informed consent. 
 

There is a catch, though: The Internet of Things will require augmenting today’s 4G technology with 5G, thus 

“massively increasing” the general population’s exposure to radiation, according to a petition signed by 236 

scientists worldwide who have published more than 2,000 peer-reviewed studies and represent “a significant 

portion of the credentialed scientists in the radiation research field,” according to Joel Moskowitz, the director of 

the Center for Family and Community Health at the University of California, Berkeley, who helped circulate the 

petition. Nevertheless, like cell phones, 5G technology is on the verge of being introduced without pre-market 

safety testing. 

Lack of definitive proof that a technology is harmful does not mean the technology is safe, yet the wireless 

industry has succeeded in selling this logical fallacy to the world. In truth, the safety of wireless technology has 

been an unsettled question since the industry’s earliest days. The upshot is that, over the past 30 years, billions of 

people around the world have been subjected to a massive public-health experiment: Use a cell phone today, find 

out later if it causes cancer or genetic damage. Meanwhile, the wireless industry has obstructed a full and fair 

understanding of the current science, aided by government agencies that have prioritized commercial interests 

over human health and news organizations that have failed to inform the public about what the scientific 

community really thinks. In other words, this public-health experiment has been conducted without the informed 

consent of its subjects, even as the industry keeps its thumb on the scale. 

“The absence of absolute proof does not mean the absence of risk,” Annie Sasco, the former director of 

epidemiology for cancer prevention at France’s National Institute of Health and Medical Research, told the 

attendees of the 2012 Childhood Cancer conference. “The younger one starts using cell phones, the higher the 

risk,” Sasco continued, urging a public-education effort to inform parents, politicians, and the press about 

children’s exceptional susceptibility. 

For adults and children alike, the process by which wireless radiation may cause cancer remains uncertain, but it 

is thought to be indirect. Wireless radiation has been shown to damage the blood-brain barrier, a vital defense 

mechanism that shields the brain from carcinogenic chemicals elsewhere in the body (resulting, for example, 

from secondhand cigarette smoke). Wireless radiation has also been shown to interfere with DNA replication, a 

proven progenitor of cancer. In each of these cases, the risks are higher for children: Their skulls, being smaller, 

absorb more radiation than adults’ skulls do, while children’s longer life span increases their cumulative 

exposure. 

The wireless industry has sought to downplay concerns about cell phones’ safety, and the Federal 

Communications Commission has followed its example. In 1996, the FCC established cell-phone safety levels 

based on “specific absorption rate,” or SAR. Phones were required to have a SAR of 1.6 watts or less per 

kilogram of body weight. In 2013, the American Academy of Pediatrics advised the FCC that its guidelines “do 

not account for the unique vulnerability and use patterns specific to pregnant women and children.” Nevertheless, 

the FCC has declined to update its standards. 

The FCC has granted the industry’s wishes so often that it qualifies as a “captured agency,” argued journalist 

Norm Alster in a report that Harvard University’s Edmond J. Safra Center for Ethics published in 2015. The FCC 

allows cell-phone manufacturers to self-report SAR levels, and does not independently test industry claims or 

require manufacturers to display the SAR level on a phone’s packaging. “Industry controls the FCC through a 

soup-to-nuts stranglehold that extends from its well-placed campaign spending in Congress through its control of 

the FCC’s congressional oversight committees to its persistent agency lobbying,” Alster wrote. He also quoted 

the CTIA website praising the FCC for “its light regulatory touch.” 

The revolving-door syndrome that characterizes so many industries and federal agencies reinforces the close 

relationship between the wireless industry and the FCC. Just as Tom Wheeler went from running the CTIA 

(1992– 2004) to chairing the FCC (2013–2017), Meredith Atwell Baker went from FCC commissioner (2009–

2011) to the presidency of the CTIA (2014 through today). To ensure its access on Capitol Hill, the wireless 

https://www.theguardian.com/technology/2017/apr/21/italian-court-rules-mobile-phone-use-caused-brain-tumour
https://drive.google.com/file/d/0B14R6QNkmaXuelFrNWRQcThNV0U/view
https://drive.google.com/file/d/0B14R6QNkmaXuelFrNWRQcThNV0U/view
https://ecfsapi.fcc.gov/file/7520941992.pdf
https://arxiv.org/pdf/1409.1431.pdf
https://ecfsapi.fcc.gov/file/7520941318.pdf
http://ethics.harvard.edu/files/center-for-ethics/files/capturedagency_alster.pdf


industry made $26 million in campaign contributions in 2016, according to the Center for Responsive Politics, 

and spent $87 million on lobbying in 2017. 

Neutralizing the safety issue has been an ongoing imperative because the research keeps coming, much of it from 

outside the United States. But the industry’s European and Asian branches have, like their US counterpart, 

zealously war-gamed the science, spun the news coverage, and thereby warped the public perception of their 

products’ safety. 

The WHO began to study the health effects of electric- and magnetic-field radiation (EMF) in 1996 under the 

direction of Michael Repacholi, an Australian biophysicist. Although Repacholi claimed on disclosure forms that 

he was “independent” of corporate influence, in fact Motorola had funded his research: While Repacholi was 

director of the WHO’s EMF program, Motorola paid $50,000 a year to his former employer, the Royal Adelaide 

Hospital, which then transferred the money to the WHO program. When journalists exposed the payments, 

Repacholi denied that there was anything untoward about them because Motorola had not paid him personally. 

Eventually, Motorola’s payments were bundled with other industry contributions and funneled through the 

Mobile and Wireless Forum, a trade association that gave the WHO’s program $150,000 annually. In 1999, 

Repacholi helped engineer a WHO statement that “EMF exposures below the limits recommended in 

international guidelines do not appear to have any known consequence on health.” 

Two wireless trade associations contributed $4.7 million to the Interphone study launched by the WHO’s 

International Agency for Cancer Research in 2000. That $4.7 million represented 20 percent of the $24 million 

budget for the Interphone study, which convened 21 scientists from 13 countries to explore possible links 

between cell phones and two common types of brain tumor: glioma and meningioma. The money was channeled 

through a “firewall” mechanism intended to prevent corporate influence on the IACR’s findings, but whether 

such firewalls work is debatable. “Industry sponsors know [which scientists] receive funding; sponsored scientists 

know who provides funding,” Dariusz Leszczynski, an adjunct professor of biochemistry at the University of 

Helsinki, has explained. 

 

The FCC grants the wireless industry’s wishes so often that it qualifies as a “captured 

agency.” 
 

To be sure, the industry could not have been pleased with some of the Interphone study’s conclusions. The study 

found that the heaviest cell-phone users were 80 percent more likely to develop glioma. (The initial finding of 40 

percent was increased to 80 to correct for selection bias.) The Interphone study also concluded that individuals 

who had owned a cell phone for 10 years or longer saw their risk of glioma increase by nearly 120 percent. 

However, the study did not find any increased risk for individuals who used their cell phones less frequently; nor 

was there evidence of any connection with meningioma. 

When the Interphone conclusions were released in 2010, industry spokespeople blunted their impact by deploying 

what experts on lying call “creative truth-telling.” “Interphone’s conclusion of no overall increased risk of brain 

cancer is consistent with conclusions reached in an already large body of scientific research on this subject,” John 

Walls, the vice president for public affairs at the CTIA, told reporters. The wiggle word here is “overall”: Since 

some of the Interphone studies did not find increased brain-cancer rates, stipulating “overall” allowed Walls to 

ignore those that did. The misleading spin confused enough news organizations that their coverage of the 

Interphone study was essentially reassuring to the industry’s customers. The Wall Street Journal announced “Cell 

Phone Study Sends Fuzzy Signal on Cancer Risk,” while the BBC’s headline declared: “No Proof of Mobile 

Cancer Risk.” 

The industry’s $4.7 million contribution to the WHO appears to have had its most telling effect in May 2011, 

when the WHO convened scientists in Lyon, France, to discuss how to classify the cancer risk posed by cell 

phones. The industry not only secured “observer” status at Lyon for three of its trade associations; it placed two 

industry-funded experts on the working group that would debate the classification, as well as additional experts 

among the “invited specialists” who advised the group. 

Niels Kuster, a Swiss engineer, initially filed a conflict-of-interest statement affirming only that his research 

group had taken money from “various governments, scientific institutions and corporations.” But after Kuster co-

authored a summary of the WHO’s findings in The Lancet Oncology, the medical journal issued a 

correction expanding on Kuster’s conflict-of-interest statement, noting payments from the Mobile Manufacturers 

Forum, Motorola, Ericsson, Nokia, Samsung, Sony, GSMA, and Deutsche Telekom. Nevertheless, Kuster 

participated in the entire 10 days of deliberations. 

The industry also mounted a campaign to discredit Lennart Hardell, a Swedish professor of oncology serving on 

the working group. Hardell’s studies, which found an increase in gliomas and acoustic neuromas in long-term 

cell-phone users, were some of the strongest evidence that the group was considering. 

https://www.opensecrets.org/industries/totals.php?ind=B09
http://microwavenews.com/CT.html
http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2011/pdfs/pr208_E.pdf
https://academic.oup.com/ije/article/39/3/675/631387
http://microwavenews.com/Interphone.Appendix2.html
https://www.businesswire.com/news/home/20100517006038/en/CTIA%E2%80%93The-Wireless-Association-Statement-Interphone-Study
https://retractionwatch.com/2015/06/24/lancet-oncology-updates-coi-for-monograph-on-cancer-risk-of-cell-phones-other-devices/
https://retractionwatch.com/2015/06/24/lancet-oncology-updates-coi-for-monograph-on-cancer-risk-of-cell-phones-other-devices/
https://www.nature.com/articles/6603070


Hardell had already attracted the industry’s displeasure back in 2002, when he began arguing that children 

shouldn’t use cell phones. Two scientists with industry ties quickly published a report with the Swedish Radiation 

Authority dismissing Hardell’s research. His detractors were John D. Boice and Joseph K. McLaughlin of the 

International Epidemiology Institute, a company that provided “Litigation Support” and “Corporate Counseling” 

to various industries, according to its website. Indeed, at the very time Boice and McLaughlin were denigrating 

Hardell’s work, the institute was providing expert-witness services to Motorola in a brain-tumor lawsuit against 

the company. 

The wireless industry didn’t get the outcome that it wanted at Lyon, but it did limit the damage. A number of the 

working group’s scientists had favored increasing the classification of cell phones to Category 2A, a “probable” 

carcinogen; but in the end, the group could only agree on an increase to 2B, a “possible” carcinogen. 

That result enabled the industry to continue proclaiming that there was no scientifically established proof that cell 

phones are dangerous. Jack Rowley of the GSMA trade association said that “interpretation should be based on 

the overall balance of the evidence.” Once again, the slippery word “overall” downplayed the significance of 

scientific research that the industry didn’t like. 

Industry-funded scientists had been pressuring their colleagues for a decade by then, according to Leszczynski, 

another member of the Lyon working group. Leszczynski was an assistant professor at Harvard Medical School 

when he first experienced such pressure, in 1999. He had wanted to investigate the effects of radiation levels 

higher than the SAR levels permitted by government, hypothesizing that this might better conform to real-world 

practices. But when he proposed the idea at scientific meetings, Leszczynski said, it was shouted down by Mays 

Swicord, Joe Elder, and C.K. Chou—scientists who worked for Motorola. As Leszczynski recalled, “It was a 

normal occurrence at scientific meetings—and I attended really a lot of them—that whenever [a] scientist 

reported biological effects at SAR over [government-approved levels], the above-mentioned industry scientists, 

singularly or as a group, jumped up to the microphone to condemn and to discredit the results.” 

Years later, a study that Leszczynski described as a “game changer” discovered that even phones meeting 

government standards, which in Europe were a SAR of 2.0 watts per kilogram, could deliver exponentially higher 

peak radiation levels to certain skin and blood cells. (SAR levels reached a staggering 40 watts per kilogram—20 

times higher than officially permitted.) In other words, the official safety levels masked dramatically higher 

exposures in hot spots, but industry-funded scientists obstructed research on the health impacts. 

 

“Everyone knows that if your research results show that radiation has effects, the funding 

flow dries up”, said Dariusz Leszczynski, adjunct professor of biochemistry at the 

University of Helsinki 
 

“Everyone knows that if your research results show that radiation has effects, the funding flow dries up,” 

Leszczynski said in an interview in 2011. Sure enough, the Radiation and Nuclear Safety Authority of Finland, 

where Leszczynski had a long career, discontinued research on the biological effects of cell phones and 

discharged him a year later. 

According to scientists involved in the process, the WHO may decide later this year to reconsider its 

categorization of the cancer risk posed by cell phones; the WHO itself told The Nation that before making any 

such decision, it will review the final report of the National Toxicology Program, a US government initiative. 

The results reported by the NTP in 2016 seem to strengthen the case for increasing the assessment of cell-phone 

radiation to a “probable” or even a “known” carcinogen. Whereas the WHO’s Interphone study compared the 

cell-phone usage of people who had contracted cancer with that of people who hadn’t, the NTP study exposed 

rats and mice to cell-phone radiation and observed whether the animals got sick. 

“There is a carcinogenic effect,” announced Ron Melnick, the designer of the study. Male rats exposed to cell-

phone radiation developed cancer at a substantially higher rate, though the same effect was not seen in female 

rats. Rats exposed to radiation also had lower birth rates, higher infant mortality, and more heart problems than 

those in the control group. The cancer effect occurred in only a small percentage of the rats, but that small 

percentage could translate into a massive amount of human cancers. “Given the extremely large number of people 

who use wireless communications devices, even a very small increase in the incidence of disease…could have 

broad implications for public health,” the NTP’s draft report explained. 

But this was not the message that media coverage of the NTP study conveyed, as the industry blanketed reporters 

with its usual “more research is needed” spin. “Seriously, stop with the irresponsible reporting on cell phones and 

cancer,” demanded a Vox headline. “Don’t Believe the Hype,” urged The Washington Post. Newsweek, for its 

part, stated the NTP’s findings in a single paragraph, then devoted the rest of the article to an argument for why 

they should be ignored. 

https://pdfs.semanticscholar.org/4122/e9cc3b08a2ebead92692aa20410fe1b15f8f.pdf
https://web.archive.org/web/20130403080359/https:/www.cspinet.org/integrity/nonprofits/international_epidemiology_institute.html/
http://interphone.iarc.fr/UICC_Report_Final_03102011.pdf
https://betweenrockandhardplace.wordpress.com/2015/02/12/the-gamechanger-revision-of-dosimetry-by-schmid-kuster/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25644546
https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2016/05/26/055699.full.pdf
https://www.vox.com/2016/5/27/11797924/cellphones-cancer-bad-reporting
https://www.vox.com/2016/5/27/11797924/cellphones-cancer-bad-reporting
https://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2016/05/27/do-cellphones-cause-cancer-dont-believe-the-hype/
http://www.newsweek.com/can-cell-phone-radiation-harm-your-health-new-california-guidelines-raise-751121


The NTP study was to be peer-reviewed at a meeting on March 26–28, amid signs that the program’s leadership 

is pivoting to downplay its findings. The NTP had issued a public-health warning when the study’s early results 

were released in 2016. But when the NTP released essentially the same data in February 2018, John Bucher, the 

senior scientist who directed the study, announced in a telephone press conference that “I don’t think this is a 

high-risk situation at all,” partly because the study had exposed the rats and mice to higher levels of radiation than 

a typical cell-phone user experienced. 

Microwave News’s Slesin speculated on potential explanations for the NTP’s apparent backtracking: new 

leadership within the program, where a former drug-company executive, Brian Berridge, now runs the day-to-day 

operations; pressure from business-friendly Republicans on Capitol Hill and from the US military, whose 

weapons systems rely on wireless radiation; and the anti-science ideology of the Trump White House. The 

question now: Will the scientists doing the peer review endorse the NTP’s newly ambivalent perspective, or 

challenge it? 

The scientific evidence that cell phones and wireless technologies in general can cause cancer and genetic 

damage is not definitive, but it is abundant and has been increasing over time. Contrary to the impression that 

most news coverage has given the public, 90 percent of the 200 existing studies included in the National Institutes 

of Health’s PubMed database on the oxidative effects of wireless radiation—its tendency to cause cells to shed 

electrons, which can lead to cancer and other diseases—have found a significant impact, according to a survey of 

the scientific literature conducted by Henry Lai. Seventy-two percent of neurological studies and 64 percent of 

DNA studies have also found effects. 

The wireless industry’s determination to bring about the Internet of Things, despite the massive increase in 

radiation exposure this would unleash, raises the stakes exponentially. Because 5G radiation can only travel short 

distances, antennas roughly the size of a pizza box will have to be installed approximately every 250 feet to 

ensure connectivity. “Industry is going to need hundreds of thousands, maybe millions, of new antenna sites in 

the United States alone,” said Moskowitz, the UC Berkeley researcher. “So people will be bathed in a smog of 

radiation 24/7.” 

There is an alternative approach, rooted in what some scientists and ethicists call the “precautionary principle,” 

which holds that society doesn’t need absolute proof of hazard to place limits on a given technology. If the 

evidence is sufficiently solid and the risks sufficiently great, the precautionary principle calls for delaying the 

deployment of that technology until further research clarifies its impacts. The scientists’ petition discussed earlier 

urges government regulators to apply the precautionary principle to 5G technology. Current safety guidelines 

“protect industry—not health,” contends the petition, which “recommend[s] a moratorium on the roll-out of 

[5G]…until potential hazards for human health and the environment have been fully investigated by scientists 

independent from industry.” 

No scientist can say with certainty how many wireless-technology users are likely to contract cancer, but that is 

precisely the point: We simply don’t know. Nevertheless, we are proceeding as if we do know the risk, and that 

the risk is vanishingly small. Meanwhile, more and more people around the world, including countless children 

and adolescents, are getting addicted to cell phones every day, and the shift to radiation-heavy 5G technology is 

regarded as a fait accompli. Which is just how Big Wireless likes it. 

 

 
MARK HERTSGAARDTWITTER 
Mark Hertsgaard, The Nation’s environment 

correspondent and investigative editor, is the author of 

seven books, including  HOT: Living Through the Next 

Fifty Years on Earth . 
 

 

 

 

MARK DOWIE 
Mark Dowie, an investigative historian based outside 

Willow Point, California, is the author of the new 

book, The Haida Gwaii Lesson: A Strategic Playbook for 

Indigenous Sovereignty. 
 

SOURCE : CLICK HERE 

http://microwavenews.com/news-center/what-changed
https://drive.google.com/file/d/0B14R6QNkmaXuelFrNWRQcThNV0U/view
https://www.thenation.com/issue/april-23-2018-issue/
https://www.thenation.com/article/how-big-wireless-made-us-think-that-cell-phones-are-safe-a-special-investigation/
https://www.thenation.com/authors/mark-hertsgaard/
https://www.thenation.com/authors/mark-hertsgaard/
https://www.thenation.com/authors/mark-dowie/
https://www.inkshares.com/books/the-haida-gwaii-lesson-2
https://www.inkshares.com/books/the-haida-gwaii-lesson-2

